Potransakcyjny bonus towarowy stanowi rabat w rozumieniu VAT
Bonus potransakcyjny przyjmujący postać dodatkowo wydanego towaru, w związku ze spełnieniem przesłanek określonych w umowie (osiągnięcie konkretnej wysokości obrotu), obniża u podatnika wartość podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów handlowych.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lipca 2024r. (I FSK 1470/20).
Spółka z powodu dużej konkurencji postanowiła wprowadzić akcje promocyjne, polegające na wydawaniu nabywcom dodatkowego towaru po spełnieniu określonych warunków. Tego rodzaju bonus jest powiązany z przekroczeniem określonego pułapu obrotu i może się różnić dla kontrahentów w zależności od ilości nabytych towarów. Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem dotyczącym uznania takich bonusów potransakcyjnych za rabat w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT i w konsekwencji obniżenia odpowiednio podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów.
Zdaniem podatnika w opisanym przypadku mamy do czynienia z pomniejszeniem ceny (na podstawie zawartych umów kontrahenci uzyskają w istocie zwrot części ceny towarów), co w konsekwencji będzie stanowić rabat w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1. Organ jednak nie zgodził się z podatnikiem twierdząc, że z rabatem towarowym mamy do czynienia jedynie w sytuacji, gdy dodatkowe towary są wydawane w ramach tego samego stosunku prawnego co pierwotna dostawa. Zdaniem organu w opisywanej sprawie dochodzi natomiast...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta